Skip to content

Pulled pork

April 7, 2011

Finally I got around to making pulled pork. For the last year or so pulled pork has been the new black in the Danish food blog world, and every time I saw another recipe for it, I drooled and drooled, and wanted to make it myself. And now that I have, I am sorry I took so long. The cut of meat is really cheap, it is easy to make and the flavor and texture is just perfect. The thing with pulled pork, though, is that you have to buy the ingredients a couple days before you actually want to eat it. First it needs to marinate for at least 6 hours, and then it needs to be slow cooked for a looong time. I left mine in the oven overnight and the cooking time ended at about 15 hours. But don’t be mistaken. It is not hard to make pulled pork. During the 15 hours, I only checked on it once, and it didn’t even really need my assistance anyway.

How to

You need to start with a nice big piece of pork shoulder (also called pork butt or nakkesteg in Danish). Mine weighed in at 1,5 kg./3 lb and I think that could feed at least 6 hungry people. Rub the roast in whatever spices and herbs you like best. I made my rub out of lots of brown sugar, paprika, pepper, salt, cayenne pepper, fennel seeds, thyme, sage, rosemary, oregano and some lavender. Rub it into the meat and place it in a plastic bag in the fridge for at least 6 hours.

Turn the oven to 110C/230F. Place the roast in an oven proof dish, and add about an inch of water. Cover it up with silver foil. Put it in the oven, and leave it for a long time. I put mine in the oven at 9pm yesterday, and checked on it at 10am this morning. I used a meat thermometer to check the core temperature. I was going for a core of 95C/203F and finally at noon it was done. It had quite a lot of water (that had turned into broth) sitting in the pan, which I poured into a pot and boiled for 15 minutes to reduce. Then I let the pork rest for 15 minutes. I used two forks to pull the meat apart, and it was buttery tender and almost fell apart just by me looking at it.

I wasn’t planning on having any before dinner, but I just couldn’t help myself. I luckily had a (boring store bought) burger bun in the cupboard. I toasted it, and put some good mayonnaise on the bottom half. Then I topped it with lots of pork, some of the broth and some homemade barbeque sauce. And I was so happy that I had practiced no restraint, because that pulled pork sandwich made me very happy! If this lunch had been planned though, I would have served it with some cole slaw on the side. It was amazing even without it though!

The barbeque sauce  I made by mixing ketchup, vinegar, brown sugar, hot sauce, chipotle chili powder, salt and pepper. Taste it as you go, and adjust according to your tastebuds. Or use your favorite store bought variety. Either way, enjoy your pulled pork!

PS. I think the leftover pork would be amazing with my nachos or in soft tacos with tons of veggies, guacamole, salsa and sour cream.

11 Comments leave one →
  1. April 7, 2011 7:09 pm

    Pulled pork er sååååå godt – og dine billeder viser virkelig, hvor lækker en ret det er – uhm🙂

    • April 7, 2011 7:15 pm

      Kære Piskeris. Ja, det er virkelig bare skide lækkert! Har lige spist det igen til aftensmad med cole slaw on the side, og jeg tror aldrig jeg bliver træt af det. Og tak for inspirationen forresten, da dit indlæg om samme var en stor del af inspirationen til at få det lavet! Kh Kristina

  2. April 7, 2011 7:26 pm

    Pulled pork er fantastisk og klart undervurderet i Danmark (selv om det er kommet en del mere frem de senere år). Jeg er jo BBQ fanatiker, så for mig er Pulled pork noget der laves på en grill med massere af røg og tid….goooood tid (min længste PP seance på grill er 27timer). Sidste år stillede jeg op i netop kategorien Pulled pork til BBQ VM i Memphis, og selv om jeg synes min egen PP er fantastisk, så må jeg sige…..NØØØØØJJJS de der amerikanere kan lave noget lækkert trukket svin. De gange jeg har rejst rundt i usa har det også altid været et must for mig at finde en snusket BBQ bar og få en omgang Pulled Pork med slaw og det hele.
    Min udgave til grillen kan forøvrigt ses her http://grillkokkerier.dk/2010/11/02/pulled-pork/

    Alt godt,
    Kim Schulz
    grillkokkerier.dk

    • April 7, 2011 7:42 pm

      Åhh Kim, jeg ville SÅ gerne have lavet svinet i en grill i stedet for i ovnen. Jeg bor dog på 5. uden altan, så det virkede som lidt af en umulighed. Sejt at du var med til VM i staterne! Jeg kan kun forestile mig hvor fantastisk duften må have været… Og ja, amerikanerne kan virkelig noget med kød! Der er f.eks. nærmest ikke noget bedre end min svigermors hamburgere som hun griller over bål på stranden (og min kæreste er amerikaner)! Ville du turde give stegen mere end jeg gjorde (15 timer) ved 110C? Jeg var nemlig lidt bange for at den skulle blive tør hvis jeg overgjorde det. Kh Kristina

      • April 7, 2011 7:55 pm

        Stegen har 2 “perioder” når den er over varmen: før plateau og efter plateau (som er når kødets kernetemperatur er omkring 72-74C). I perioden før plateau kan du holde den lige så længe som du næsten vil, så kan du holde den 10-20 timer på 65C i kernen ville det være super. Når kødet når til plateau, så koagulerer fedtet og smelter ud af kødet. Det betyder at kødet fra dette punkt vil begynde at udtørre hurtigere og du kan derfor lige så godt hæve temperaturen og få kødet færdigt. 95C er en godt sluttemperatur.

        Når man griller det længe, så kan overfladen godt tørre lidt ud. Derfor sprøjter jeg hver 3time ca med æblejuice, øl eller lignende. Det gør dog ikke noget at der kommer lidt “bark” på kødet til sidst for det smager bare fantastisk. I ovnen har du dog nok ikke det problem når du har kødet dækket til. Du skal i stedet passe på at dit kød ikke bliver for dampkogt da det fjerner en masse smag og gør kødet mere hårdt i det.

        Alt godt,
        Kim Schulz
        grillkokkerier.dk

      • April 7, 2011 8:22 pm

        Tusind tak for tips og info Kim!

  3. April 7, 2011 7:56 pm

    Uhmmm, pulled pork er altså SÅ godt – må snart i gang igen😀

    Tror du har en pointe med nachos og guacamole, det må prøves….

    Mange hilsner
    Birthe

    • April 7, 2011 8:24 pm

      Hej Birthe. Ja, det er bare super lækkert! Jeg er glad for at du kan se pointen i at spise det med nachos og guacamole. Andy var lidt skeptisk, men jeg mindes at have spist noget lignende (bare med vildsvin) på Hawaii for nogle år siden som var rigtig lækkert. Jeg er sikker på at du også får spist noget lækkert kød når nu du skal til New York i efteråret. Kh Kristina

  4. April 7, 2011 8:37 pm

    Kære Kristina!

    Jeg må tilslutte mig koret af savlende læsere. Jeg har, som du, også mange gange i løbet af den seneste tid stødt på pulled pork på tværs af danske madblogs — men eksperimentet mangler endnu at stå.

    Hvis jeg kombinerer din blogpost og Grillguruens Kims, kan det nok ikke gå helt galt. Jeg kunne dog forestille mig, at jeg kører første etape i ovn og anden etape på grill.

    @Kim — meget interessant med kollagennedbrydningen omkring de par og halvfjerdsgrader!

    Alt godt,

    Kasper

    • April 7, 2011 8:55 pm

      Kære Kasper. Tak for din kommentar! Ja, hvis du har en grill til rådighed ville jeg bestemt også forsøge mig med den. Jeg er sikker på at det ville give en herlig smag til dyret. Jeg vil glæde mig til at se din version en dag. Kh Kristina

    • April 7, 2011 9:09 pm

      jeg ville nok tage første etappe på grill og anden etappe i ovn. Kød tager bedst imod røgsmagen i den “kolde” periode da det er det kødfibrene først spændes og løsner sig igen og der dermed dannes den dynamik der trækker smag fra røg dybere ind i kødet.
      🙂
      Kim

Leave a Reply

