Skip to content

Thai red curry

June 19, 2010

I love Thai food! I actually lived in Thailand 5 years ago, but that wasn’t where my love for Thai cuisine started, nor was it where it grew stronger. The food I ate there mostly consisted of fried rice with as many ants as there were rice grains for dinner. Then sometimes, when I was particularily unlucky, my workplace served what I still think is the most disgusting dish in the world: blood soup with gelatinized blood cubes, pork belly, hard boiled quails eggs and cilantro sprinkled on top. It was pretty horrific, but luckily that didn’t kill my faith in Thai cuisine.      

 

I didn’t understand though; where were all the creamy curries I had dreamt about? I actually still don’t quite understand that, but enough about my past food troubles. I have to say that I loved living in Thailand though, despite the food.

 

Red curry is one of my favorite Thai dishes, but for some reason I have never cooked two curries that tasted the same. I will try to give you the recipe though, but be aware that this is a dish that varies a ton according to the ingredients you use.

 

 

Ingredients:

350 g/12 oz beef

2 cans coconut milk

3 cloves garlic

1 onion

1 stalk lemon grass

1 chili pepper

3 tablespoons red curry paste

Asparagus

Baby corn

Bamboo shoots

Fish sauce

Sweet chili sauce

Lime juice

 

How to put it together:

Chop up the onion and garlic and sauté in a pan until they have softened. Add the curry paste and the chopped up chili pepper, and let it fry for a few minutes to release the aromas and flavor. Add the coconut milk, and the beaten up lemon grass and bring to a boil. All the while cut up your beef into thin strips, and add them when the coconut milk is pretty much boiling. When the meat is just about done (taste it), add your veggies of choice. Add some fish sauce for saltiness, sweet chili sauce for sweetness and some lime for tartness. Taste it, and adjust with fish sauce, sweet chili sauce and lime juice.

 

 

Serve with jasmin rice, and enjoy!
 

7 Comments leave one →
  1. June 19, 2010 8:17 pm

    Hvor sjovt – jeg har også arbejdet i Thailand. Der var det dog ikke myrer men små uidentificerede sorte insekter, som jeg efterhånden lærte blot at pille ud af risen. Heldigvis var der et stort supermarked i nærheden og flere gode gaderestauranter, hvor vi kunne få ordentlig mad. Thaimad er virkelig noget af det bedste, men nu er jeg også partisk med min baggrund😉 Din karry ser alt for lækker ud.
    Kh Nadia

    • June 20, 2010 1:29 pm

      Hej Nadia. Hvor i Thailand har du arbejdet? Jeg boede og arbejdede i Suratthani i et halvt år, og elskede det! Jeg ville ønske at jeg var bedre til at lave Thaimad, og bruger ofte din side som inspiration. Jeg er specielt vild med din larb gai og dine spring rolls! Kh Kristina

  2. June 20, 2010 9:42 am

    Det ser lækkert ud Kristina!!:) Henrik Yde fra Kiin Kiin og Aroiidee (og mange andre steder) har fortalt mig, at hemmeligheden bag deres røde karry er kondenseret mælk!😉

    • June 20, 2010 1:31 pm

      Tak for tippet Anne. Jeg har aldrig hørt om det før, men kan sagtens forestille mig at det er godt. Jeg må prøve det næste gang!

  3. June 21, 2010 10:05 am

    Kære Kristina
    Jeg arbejdede på et børnehjem i Pattaya i et halvt år men var tilknyttet flere andre projekter. Det var måske noget lignende, du lavede? Hvis du var i Suratthani så var du vel egentlig også tæt på alle øerne, hvis ikke jeg husker helt forkert?🙂 Glad for at høre, at du finder inspiration på min side. Jeg skal faktisk lave forårsruller i dag eller imorgen. Glæder mig som et lille barn til at spise dem🙂
    Kh Nadia

    • June 21, 2010 2:40 pm

      Åhhh, hvor er du heldig med forårsrullerne. Måske jeg også skulle lave dem snart, de er jo bare SÅ gode… Du har ret i at Suratthani ligger tæt på øerne; det var skønt at have lækre steder at tage hen i weekenderne. Jeg arbejde på et hjem for (sex)misbrugte kvinder og unge piger, hvor vi forsøgte at give dem kompetencer, således at de ikke var tvunget tilbage til deres voldelige mænd og fædre. Vi forsøgte at lære dem at lave mad, sy, tale engelsk og de fik psykologhjælp. Det var et hårdt halvt år, men også et jeg ikke ville have været foruden. Der er jo fantastisk i Thailand, men det var rigtig hårdt at se unge piger som var gravide med deres fædres børn, og som selvfølgelig havde ar for livet. Jeg vil enormt gerne tilbage, men der er jo så mange nye, spændende steder i verden som jeg altid ender med at vælge, i stedet for at vende tilbage til det velkendte men elskede Thailand.

Trackbacks

  1. Thai red curry | Madbevægelsen -- danske madblogs

Leave a Reply

