Skip to content

Culinary delights in Bornholm

June 7, 2010

I grew up on a small island in the Baltic Sea called Bornholm, and I just spent a great, sunny and delicious weekend there with my family. Saturday was pretty much the perfect day; we drove around the island, and our first stop was a cooking competition in Gudhjem, where I got a free taste of a salmon ice cream, with some fresh dill on top, and a rye cracker on the side. 

 

I know it looks pretty droopy, but it actually tasted pretty good; it was kind of like creamy (frozen) salmon. Svaneke Ismejeri was the provider of ths funny combination, and they also had a blue cheese variety, that I didn’t try.

 

Later in the day we had the dilemma of choosing  between my two favorite ice cream places in Denmark. I have an almost even love for Boisen Is in Snogebæk, and Svaneke Ismejeri, even though they are pretty different. Svaneke won out this time with their old fashioned feel and delicious strawberry ice cream. I still think my favorite ice cream is Boisens cinnamon though, which totally makes my stomach tickle with excitement every time. Please go and try it if you find yourself in Bornholm sometime!

 

  

Look at these cute sheep. Don’t they look happy? In Bornholm you can get the most amazing free range lamb, and saturday night we barbequed a leg of one. The lambs have a great life, running pretty much wild around hammeren and Hammershus on the northern tip of the island. They have ample space, and they get to spend their life doing what they like best; hanging out with their mothers and eating fresh green grass. The meat is wildly expensive, but totally worth it both for the taste and the great project of having these animals run free in the beautiful surroundings. We barbequed the leg of lamb rubbed in rosemay and salt, with tons of garlic poked into it, and it was the perfect summer dinner.

 

I served the lamb with a tomato and feta salad, tzatziki, boiled new potatoes, mint jelly (which people think I am nuts for eating), roasted lemon potatoes and carrots and green asparagus fried in butter. It was all extremely delicious, and had the taste of summer. All in all a great weekend with tons of sun, my first (freezing) swim of the year and great walks around the island. I hope your weekend was equally amazing!

 

 

4 Comments leave one →
  1. June 8, 2010 7:21 pm

    Jeg skal snart til Bornholm, så jeg kan da ikke dy mig for at spørge, om der er bestemte spisesteder, delikatesseforretninger eller lignende, som du kan anbefale? Jeg vil jo nødig gå glip af noget godt, hvis jeg kan undgå det🙂

    • June 9, 2010 3:08 pm

      Hej Piskeris

      Hvor skønt at du skal til Bornholm; der er ikke et skønnere sted hvis vejret arter sig. Det bedste jeg ved er bare at køre rundt på øen og stoppe ved alle de boder som sælger hjemmedyrket frugt og grøntsager. Dem finder du rundt om på øen, sammen med fine gårdbutikker som sælger delikatesser. Boderne omkring Rønne sælger mest nye kartofler, men især oppe nordpå er der flere rigtig fede steder som sælger alle mulige lækre sager. Der er en bod på Moselykkevej i Allinge som især er helt super, men det er jo mest til hvis man selv skal kokkerere.

      Et besøg på Bornholm er heller ikke fuldend uden mindst et stop hos Arnes Røgeri i Allinge, hvor jeg især kan anbefale de saltstegte sild som skal serveres med bløde løg, rødbeder og bornholmersennep. Arnes ligger tæt på stranden i allinge, som efter min mening er den hyggeligste på øen.

      Restauranten Le Port i Vang er super lækker, men også i den dyrere ende, og har en fantastisk udsigt. Ejerens søn har også åbnet et sted på Nexø havn, hvor jeg forleden dag spiste en virkelig lækker club sandwich med helt et helt enormt saftigt hanebryst. Stedet hedder vist Jansons fristelser og ligger som sagt på havnen, men jeg har kun spist der den ene gang, så jeg ved ikke om kvaliteten svinger.

      Is skal der selvfølgelig også til, og prøv endelig både Svaneke Ismejeri (i Svaneke) og Boisen Is i Snogebæk hvor især deres kanelis gør mig blød i knæene.

      Svaneke har også en lille grillbar som ligger i et minihus nede ved havnen, som laver rigtig gode ribbenstegsandwiches som man kan spise med fantastisk udsigt og benene svingende ud over kajen. Det er altså skønt at gøre en gang imellem.

      Det var hvad jeg kunne komme på, lige på stående fod. Skriv endelig hvis du har brug for andre tips, og rigtig god tur!

      Kh Kristina

  2. June 10, 2010 8:11 pm

    Sikke mange gode inputs – tusind tak! Jeg kan da godt se, at det er alt for få dage, jeg skal være af sted!😀

    Jeg vil rigtig gerne nå at lave mad, mens vi er derovre, men jeg er ikke sikker på, at jeg får mulighed for at bruge tid på indkøb ved mindre boder – krydser dog fingre for, at jeg får tiltusket mig et stop eller to ved sådan et sted.

    Nu glæder jeg mig blot endnu mere – endnu en gang tak🙂

Trackbacks

  1. Culinary delights in Bornholm | Madbevægelsen -- danske madblogs

Leave a Reply

